Uruchamiając inwestycje WITA i Dąbrowskiego przywitaliśmy się z Krakowem. Jest to doskonała okazja by porozmawiać o historii marki i jej kamieniach milowych, specyfice unikalnego formatu destinations, a także dalszych planach na ekspansję w stolicy Małopolski. O tym wszystkim opowiada Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Uruchamiając inwestycje WITA i Dąbrowskiego przywitaliśmy się z Krakowem. Jest to doskonała okazja by porozmawiać o historii marki i jej kamieniach milowych, specyfice unikalnego formatu destinations, a także dalszych planach na ekspansję w stolicy Małopolski. O tym wszystkim opowiada Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Archicom dotychczas funkcjonował jako deweloper wrocławski. Kiedy ta sytuacja uległa zmianie?
Archicom to marka o blisko 38-letniej historii, która faktycznie rozpoczęła się we Wrocławiu. Nasze korzenie wywodzą się z biura projektowego, w którym od początku działalności nadawano najwyższy priorytet idei dbałości o ludzki wymiar architektury, jej współistnienia z naturą i kontekstem miejsca. Na przestrzeni lat, realizując ponad 200 inwestycji, które doceniło przeszło 20 tysięcy osób, wypracowaliśmy pozycję lidera na lokalnym rynku nieruchomości deweloperskich. Utrzymujemy ją tam do dziś. Kamieniem milowym dla naszej działalności okazał się 2023 r. 1 sierpnia sfinalizowana została transakcja w ramach Grupy Echo-Archicom, która zakładała wniesienie biznesu mieszkaniowego do Archicom. Przejmując wszystkie projekty mieszkaniowe i odpowiedzialne za nie zespoły pracowników, a także bank ziemi od Echo Investment, staliśmy się deweloperem ogólnopolskim. Nasza ekspansja wówczas się rozpoczęła. Aktualnie jesteśmy obecni nie tylko we Wrocławiu, ale także w 4 innych aglomeracjach – w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i oczywiście w Krakowie.
Archicom dotychczas funkcjonował jako deweloper wrocławski. Kiedy ta sytuacja uległa zmianie?
Archicom to marka o blisko 38-letniej historii, która faktycznie rozpoczęła się we Wrocławiu. Nasze korzenie wywodzą się z biura projektowego, w którym od początku działalności nadawano najwyższy priorytet idei dbałości o ludzki wymiar architektury, jej współistnienia z naturą i kontekstem miejsca. Na przestrzeni lat, realizując ponad 200 inwestycji, które doceniło przeszło 20 tysięcy osób, wypracowaliśmy pozycję lidera na lokalnym rynku nieruchomości deweloperskich. Utrzymujemy ją tam do dziś. Kamieniem milowym dla naszej działalności okazał się 2023 r. 1 sierpnia sfinalizowana została transakcja w ramach Grupy Echo-Archicom, która zakładała wniesienie biznesu mieszkaniowego do Archicom. Przejmując wszystkie projekty mieszkaniowe i odpowiedzialne za nie zespoły pracowników, a także bank ziemi od Echo Investment, staliśmy się deweloperem ogólnopolskim. Nasza ekspansja wówczas się rozpoczęła. Aktualnie jesteśmy obecni nie tylko we Wrocławiu, ale także w 4 innych aglomeracjach – w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i oczywiście w Krakowie.
Od przejęcia biznesu mieszkaniowego minął niespełna rok. Proszę powiedzieć, jakim projektem przywitali się Państwo z naszym miastem i jakie inwestycje dotychczas udało się zrealizować.
Grupa Echo-Archicom w przeszłości zrealizowała w Krakowie kilkanaście osiedli mieszkaniowych, których znaczną część stanowiły projekty wieloetapowe. Dotychczas zostały one zakończone, co oznacza, że wszystkie mieszkania znalazły swoich szczęśliwych właścicieli. Jako Archicom przywitaliśmy się z Krakowem inwestycjami WITA i Dąbrowskiego, które znajdują się w naszej aktualnej ofercie. Dąbrowskiego stworzy kameralny, dobrze skomunikowany i w pełni funkcjonalny kwartał miejski w sercu Starego Podgórza, a WITA to nasza pierwsza w tym mieście inwestycja w formacie destinations, która powstanie na Starym Mieście. Wierzymy, że oba projekty wyznaczą najwyższy standard zamieszkiwania i wpłyną pozytywnie zarówno na komfort, jak i jakość życia we wspomnianych okolicach.
Od przejęcia biznesu mieszkaniowego minął niespełna rok. Proszę powiedzieć, jakim projektem przywitali się Państwo z naszym miastem i jakie inwestycje dotychczas udało się zrealizować.
Grupa Echo-Archicom w przeszłości zrealizowała w Krakowie kilkanaście osiedli mieszkaniowych, których znaczną część stanowiły projekty wieloetapowe. Dotychczas zostały one zakończone, co oznacza, że wszystkie mieszkania znalazły swoich szczęśliwych właścicieli. Jako Archicom przywitaliśmy się z Krakowem inwestycjami WITA i Dąbrowskiego, które znajdują się w naszej aktualnej ofercie. Dąbrowskiego stworzy kameralny, dobrze skomunikowany i w pełni funkcjonalny kwartał miejski w sercu Starego Podgórza, a WITA to nasza pierwsza w tym mieście inwestycja w formacie destinations, która powstanie na Starym Mieście. Wierzymy, że oba projekty wyznaczą najwyższy standard zamieszkiwania i wpłyną pozytywnie zarówno na komfort, jak i jakość życia we wspomnianych okolicach.
Zakładam, że plany wobec Krakowa sięgają znacznie dalej w przyszłość. Jakich kolejnych kroków Archicom możemy się spodziewać?
W pierwszej kolejności pracujemy nad projektami WITA i Dąbrowskiego, w ramach których zamknięcie budowy i odbiór mieszkań zaplanowano na końcówkę 2025 r. Oczywiście na ten moment nie mogę zdradzać wszystkich szczegółów o procesach administracyjnych, które trwają lub ich uruchomienie nastąpi niebawem. Chciałbym jednak poinformować, że w ostatnim czasie zawarliśmy umowę zakupu nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniowo-usługową, o potencjalnie ok. 7 tysięcy mkw. powierzchni użytkowej. Zapewniam jednocześnie, że z czasem na krakowskim rynku nieruchomości będą pojawiać się kolejne projekty pod szyldem Archicom.
Zakładam, że plany wobec Krakowa sięgają znacznie dalej w przyszłość. Jakich kolejnych kroków Archicom możemy się spodziewać?
W pierwszej kolejności pracujemy nad projektami WITA i Dąbrowskiego, w ramach których zamknięcie budowy i odbiór mieszkań zaplanowano na końcówkę 2025 r. Oczywiście na ten moment nie mogę zdradzać wszystkich szczegółów o procesach administracyjnych, które trwają lub ich uruchomienie nastąpi niebawem. Chciałbym jednak poinformować, że w ostatnim czasie zawarliśmy umowę zakupu nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniowo-usługową, o potencjalnie ok. 7 tysięcy mkw. powierzchni użytkowej. Zapewniam jednocześnie, że z czasem na krakowskim rynku nieruchomości będą pojawiać się kolejne projekty pod szyldem Archicom.
Wspomniał Pan o projekcie WITA jako inwestycji typu destinations. Na czym polega ich specyfika?
Format destinations odnosi się do projektów wielofunkcyjnych, miastotwórczych i kompletnych. Koresponduje on w pełni z naszymi wartościami oraz poczuciem odpowiedzialności za kreowanie zrównoważonej tkanki miejskiej. Oczywiście w roli dewelopera nie mamy możliwości wpływania na urbanistykę z perspektywy całego miasta, choć możemy nadać odpowiedni kierunek rozwoju wybranym wycinkom aglomeracji. Jako Grupa mamy doświadczenie i kompetencje w budowaniu mieszkań, ale także nieruchomości komercyjnych czy też mieszkań na wynajem, i chcemy to wykorzystać.
Inwestycje destinations to swoiste miasta w mieście, które posiadają wszystkie niezbędne dla mieszkańców funkcje i udogodnienia. Tworzymy w ich ramach nie tylko przestrzeń do życia, ale także pracy, wypoczynku, integracji społecznej i relaksu na łonie natury. Wierzymy, że to bliskość wszystkiego, co potrzebne w codziennym życiu, warunkuje jego prawdziwy komfort.
Przy planowaniu tego rodzaju projektów wychodzimy z założenia, że najważniejsze jest to, co pomiędzy budynkami i dążymy do tego, by ludzie używali przestrzeni miasta nie tylko w określonych godzinach, ale przez całą dobę. Sprzyjają temu dobrze zaprojektowane, zielone przestrzenie publiczne oraz funkcje, które najbardziej zachęcają ludzi do interakcji – gastronomia, rozrywka i handel. Nasze wielofunkcyjne destinantions są projektowane jako spójne założenie architektoniczne i urbanistyczne. Dostarczają miastom wysokiej jakości przestrzeni publicznych, przy jednoczesnym zachowaniu szacunku do historii danych miejsc. Miastotwórcze projekty powstają zgodnie z najnowszymi światowymi trendami w urbanistyce, takimi jak: ekologia, ekonomia współdzielenia, promowanie transportu publicznego, komunikacji pieszej i rowerowej. Ich nieodłącznym elementem jest zieleń.
Wspomniał Pan o projekcie WITA jako inwestycji typu destinations. Na czym polega ich specyfika?
Format destinations odnosi się do projektów wielofunkcyjnych, miastotwórczych i kompletnych. Koresponduje on w pełni z naszymi wartościami oraz poczuciem odpowiedzialności za kreowanie zrównoważonej tkanki miejskiej. Oczywiście w roli dewelopera nie mamy możliwości wpływania na urbanistykę z perspektywy całego miasta, choć możemy nadać odpowiedni kierunek rozwoju wybranym wycinkom aglomeracji. Jako Grupa mamy doświadczenie i kompetencje w budowaniu mieszkań, ale także nieruchomości komercyjnych czy też mieszkań na wynajem, i chcemy to wykorzystać.
Inwestycje destinations to swoiste miasta w mieście, które posiadają wszystkie niezbędne dla mieszkańców funkcje i udogodnienia. Tworzymy w ich ramach nie tylko przestrzeń do życia, ale także pracy, wypoczynku, integracji społecznej i relaksu na łonie natury. Wierzymy, że to bliskość wszystkiego, co potrzebne w codziennym życiu, warunkuje jego prawdziwy komfort.
Przy planowaniu tego rodzaju projektów wychodzimy z założenia, że najważniejsze jest to, co pomiędzy budynkami i dążymy do tego, by ludzie używali przestrzeni miasta nie tylko w określonych godzinach, ale przez całą dobę. Sprzyjają temu dobrze zaprojektowane, zielone przestrzenie publiczne oraz funkcje, które najbardziej zachęcają ludzi do interakcji – gastronomia, rozrywka i handel. Nasze wielofunkcyjne destinantions są projektowane jako spójne założenie architektoniczne i urbanistyczne. Dostarczają miastom wysokiej jakości przestrzeni publicznych, przy jednoczesnym zachowaniu szacunku do historii danych miejsc. Miastotwórcze projekty powstają zgodnie z najnowszymi światowymi trendami w urbanistyce, takimi jak: ekologia, ekonomia współdzielenia, promowanie transportu publicznego, komunikacji pieszej i rowerowej. Ich nieodłącznym elementem jest zieleń.
Realizacja osiedli, które zmieniają oblicze całych fragmentów miast, z pewnością nie jest łatwa. Z jakimi wyzwaniami się wiąże?
Inwestycje typu destinations, takie jak Browary Warszawskie, Fuzja w Łodzi czy już wkrótce krakowskie WITA łączą w sobie mieszkania, biura, sklepy i przestrzeń społeczną. Wobec tego głównych wyzwań w ich realizacji należy upatrywać w skali oraz różnorodności przedsięwzięcia. Budując nasze projekty, wspieramy społeczność również poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury – często przebudowujemy istniejące sieci dróg, budujemy lub naprawiamy chodniki bądź tworzymy nowe drogi dojazdowe. Inwestycje te są przy tym w bezpośredni lub pośredni sposób powiązane z realizowanymi projektami i muszą tworzyć spójną całość – zarówno na poziomie estetyki, funkcjonalności, jak i poziomu bezpieczeństwa.
Realizacja osiedli, które zmieniają oblicze całych fragmentów miast, z pewnością nie jest łatwa. Z jakimi wyzwaniami się wiąże?
Inwestycje typu destinations, takie jak Browary Warszawskie, Fuzja w Łodzi czy już wkrótce krakowskie WITA łączą w sobie mieszkania, biura, sklepy i przestrzeń społeczną. Wobec tego głównych wyzwań w ich realizacji należy upatrywać w skali oraz różnorodności przedsięwzięcia. Budując nasze projekty, wspieramy społeczność również poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury – często przebudowujemy istniejące sieci dróg, budujemy lub naprawiamy chodniki bądź tworzymy nowe drogi dojazdowe. Inwestycje te są przy tym w bezpośredni lub pośredni sposób powiązane z realizowanymi projektami i muszą tworzyć spójną całość – zarówno na poziomie estetyki, funkcjonalności, jak i poziomu bezpieczeństwa.
Jakie są kluczowe cele Archicom na najbliższe miesiące i lata?
Nadrzędnym celem naszej strategii jest tworzenie wyjątkowych miejsc do życia, które wpływają pozytywnie na miasta oraz społeczności. Pozostajemy wierni wartościom zakorzenionym w DNA Archicom, związanym z odpowiedzialnością środowiskową i społeczną. Dążymy przy tym do pozycji lidera branży nieruchomości w obszarze zrównoważonego rozwoju. Mając na uwadze cele biznesowo, kładziemy nacisk na to, aby w centrum podejmowanych działań zawsze znajdował się człowiek i poszanowanie otaczającego świata. Rozwój utożsamiamy również z dalszą ekspansją na kolejne polskie miasta, dostarczaniu nabywcom projektów najwyższej jakości, a także systematycznym wzrostem skali działalności z myślą o wszystkich grupach interesariuszy.
Jakie są kluczowe cele Archicom na najbliższe miesiące i lata?
Nadrzędnym celem naszej strategii jest tworzenie wyjątkowych miejsc do życia, które wpływają pozytywnie na miasta oraz społeczności. Pozostajemy wierni wartościom zakorzenionym w DNA Archicom, związanym z odpowiedzialnością środowiskową i społeczną. Dążymy przy tym do pozycji lidera branży nieruchomości w obszarze zrównoważonego rozwoju. Mając na uwadze cele biznesowo, kładziemy nacisk na to, aby w centrum podejmowanych działań zawsze znajdował się człowiek i poszanowanie otaczającego świata. Rozwój utożsamiamy również z dalszą ekspansją na kolejne polskie miasta, dostarczaniu nabywcom projektów najwyższej jakości, a także systematycznym wzrostem skali działalności z myślą o wszystkich grupach interesariuszy.